Salam ‘Aidilfitri

Begitu menjelma 1 Syawal, umat Islam seantero dunia bersama-sama menyambut ‘Aidilfitri.

‘Aidil Fitri. Sepengetahuanku, “‘Aid” maksudnya “raya”, sedang “fitri”, selain merupakan nama orang contohnya penyanyi kegilaan wanita solehah daripada kumpulan UNIC, juga membawa maksud “fitrah”.

Ertinya, tarikh 1 Syawal adalah waktu dan munthalaq (tempat bermula) untuk kita merayakan diri kita kejayaan kita, untuk kembali kepada fitrahnya yang sebenar. Umpama sebuah handset yang telah dipakai bertahun-tahun dan digubah settingnya berkali-kali, tapi kini ianya kembali kepada “Factory Setting” sepertimana yang telah di-set-kan oleh pengeluarnya.

Ya, kita harus merayakan kembalinya kembali kepada fitrah. Gaimana sih fitrahmanusiawi sebenar itu? Apa-apa-an sih madrasah Ramadhan hingga mana bisa me-rest kembali setting hawa nafsu dan Syaitani yang meracuni dan mencemarkan jiwa, hingga bisa kembali kepada fitrah yang sudah dinukil sejak azali?

Kita merayakan kejayaan elemen puasa, yang membawa kita kepada ketaqwaan. Maka taqwa itu adalah fitrah kita. Kita mula bangun malam (qiamullail) untuk bertarawikh dan bersahur, maka qiamullail itu adalah fitrah kita. Kita “McDono” (Make don’t know ye, bukan McDonald) celaan dan ajakan untuk berantakan sesuai hadith baginda Nabi SAW, maka menjauhi pertengkaran dan pergaduhan yang membawa kepada perpecahan itu adalah fitrah kita.

Kita mengambil kesempatan meminta dan mengucapkan “Maaf Zahir dan Batin”, maka saling memohon maaf harus menjadi fitrah kita. Lalu, bagaimana mungkin seorang yang mengaku kembali kepada fitrah bisa menyimpan dendam lagi meminta boikot terhadap saudara-saudara seimannya yang lain?

Lalu di 1 Syawal, bertanyalah diriku kembali, sudahkah (dan layakkah) aku kembali kepada fitrah?

Salam ‘Aidil Fitri

Maaf Zahir & Batin

TaqabbalaLLAHu minna wa minkum

About faridul

Engineer di siang hari, murabbi di malam hari, da'ie sepanjang hari
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s