MANUSIA BERPENDIRIAN

MANUSIA BERPENDIRIAN

Engr. Faridul Farhan Abd Wahab

 

Mungkin, ada hal lain selain ketampanan seorang Yusuf, yang membuat Zulaikha begitu kagum kepadanya. Jika ada, maka itulah yang namanya “pendirian”. Kekuatan dan kehebatan pendirian seorang Yusuf, tatkala menolak pelawaan berzina dengan seorang Zulaikha, justeru tidak membuatkan cintanya pudar, bahkan semakin mekar disalut aura kekaguman. Kekaguman pada tegasnya pendirian jejaka kacak ini. Kekaguman pada hebatnya iman manusia istimewa ini. Kekaguman pada keperibadian, ketegasan, dan kuatnya prinsip nabi pilihan ALLAH ini.

 

وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ

 

Dan perempuan yang Yusuf tinggal di rumahnya, bersungguh-sungguh memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya; dan perempuan itupun menutup pintu-pintu serta berkata: “Marilah ke mari, aku bersedia untukmu”. Yusuf menjawab: “Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya Tuhanku telah memeliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya”.

 

Tapi, tidak ramai yang sudi mewarisi keperibadian dan kekuatan pendirian ini. Walhal sifat inilah yang sering membuat kita kagum pada seseorang: tatkala manusia idola kita itu bisa bangun berdiri menentang arus, andai yang namanya arus itu ialah seruan kepada kemaksiatan dan kenifakan.

 

وَيَا قَوْمِ مَا لِي أَدْعُوكُمْ إِلَى النَّجَاةِ وَتَدْعُونَنِي إِلَى

Dan wahai kaumku! Apa halnya aku dengan kamu? Aku mengajak kamu kepada keselamatan dan kamu pula mengajakku ke Neraka?

 

Itulah sebabnya HAMAS di mata rakyat Palestin, adalah perwira “bani Tamim” yang dinanti-nanti oleh mereka. Biar sederita mana Zionis berusaha menghasilkan upaya menghapuskan mereka, mereka tetap dekat di hati rakyat jelata. Lihatlah saja jeritan seorang ibu yang baru kehilangan anaknya dek pembantaian zalim Yahudi laknatullah itu. Andai kau rasa simpati dan haru melihat nasibnya, ia tetap berjiwa waja melafazkan syahdunya; “andai seorang anak kami mati dibantai Yahudi, akan kami lahirkan 10 orang anak lagi yang akan bangun berjihad menentang Yahudi.”

 

Apakah sudah habis kekuatan berpendirian dibahagi habis oleh as-sabiqun awwalun dakwah dan pejuang jihad Palestin bernama HAMAS, sehingga kering rakyat Malaysia daripada tegarnya berprinsip dan berpendirian? Hingga baru 10 hari sang pemimpin melafazkan ikrar barunya, pantas ia berpatah balik kepada “kekecewaan” yang konon menyedarkannya?

 

Apakah ada rakyat yang hormat pada manusia spesies sebegitu, yang hilang prinsip dan pendirian hanya kerana hebatnya fitnah dunia? Di situlah kelemahannya. Di saat kita memandang sinis pada seorang Zulaikha, justeru dia layaknya lebih mulia, kerana kekagumannya tumpah pada tempat yang sepatutnya: manusia yang berpendirian!

About faridul

Engineer di siang hari, murabbi di malam hari, da'ie sepanjang hari
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to MANUSIA BERPENDIRIAN

  1. iliana says:

    salam kenal..

    mengapalah keperibadian Yusuf itu tidak diwarisi yang lainnya?

    ya, bagaimana jika lelaki (yang dianggap lurus) itu sendiri sebengkok perempuan? bukankah Si Lurus perlu memimpin Si Bengkok..

    aduh, inilah permasalahan yang membuatkan umat kita semakin lemah dalam digoda..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s