Denial Syndrome

“Do not tell me you are busy..” begitu sergahan sang speaker kepada para peserta training mandatory BEM -sebuah training compulsory ke arah menjadi Ir.- tatkala orang mengadu tidak sempat untuk menyiapkan dua buah report yang diperlukan untuk membolehkannya meneruskan impian bergelar Professional Engineer, seterusnya membawa gelar “Ingenieur” atau “Ir.”.

“This is just the denial syndrome,” tambahnya lagi, mengulas alasan “masa” yang memang tak pernah cukup, bahkan tak akan pernah cukup, persis kata Imam Hassan al-Banna, “masa kita tidak cukup untuk kewajipan-kewajipan kita (terhadap umat).”

Nah, trainer itu seorang non-Muslim. Dan nah, beliau saja telah menempelak orang yang banyak alasan, terutamanya alasan “sibuk”, sebagai mereka yang menghidap “denial syndrome.” Apakah anda, begitu dipertanyakan tentang tarbiyah, begitu dipertanyakan tentang da’wah, begitu ditanya tentang umat, pun menghidap “denial syndrome?”

Apakah blog yang diupdate sentiasa, dengan artikel-artikel yang menghina Islam, atau cubaan-cubaan menyesatkan islam, masa sang pembina blog itu “lebih berbanding kita”, di mana mereka ada 25 atau 26 jam sehariĀ  berbanding kita yang cuma ada 24 jam sehari, lalu itulah sebabnya mereka bisa mengkemas kinikan selalu blog mereka, sedang kita kekurangan masa untuk update blog kita? Atau kita justeru penghidap denial syndrime ini, atau justeru blog pada kita sekadar hobi atau suka-suka, bukan medan memberi, berbekal tanggungjawab mencari radha Ilahi Rabbi? nah, sejak bila tanggungjawab dan kewajipan memberi memerlukan “ilham” untuk dilaksanakan?

“Dan janganlah kamu berhati lemah dalam mengejar mereka. Jika kamu menderita kesakitan, maka ketahuilah mereka pun menderita kesakitan, sebagaimana kamu rasakan.

Sedang kamu masih dapat mengharapkan dari ALLAH apa yang tidak mereka harapkan…”

(Surah an-Nisa’ [4]:104)

Ya ALLAH, bantulah aku untuk istiqamah menegakkan dan menyebarkan kalimat Mu. Dan Ya ALLAH, kurniakanlah aku ilham, seberapa kerap harus aku menulis, agar bisa istiqamah dalam meperjuangkan agama Mu (lewat penulisan).

About faridul

Engineer di siang hari, murabbi di malam hari, da'ie sepanjang hari
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s