“faridul.wordpress.com” R.I.P?

assalamu’alaikum sidang pembaca nan budiman,

kebelakangan ini, masalah dengan wordpress semakin meruncing. Tak dapat nak post. Bila dapat post, paragraph jadi rapat-rapai walau pun berulangkali diedit, di “enter” untuk memberikan ruangan paragraph, dan sebagainya. Tak leh nak upload gambar yang membuatkan artikel-artikel kelihatan “dull”. Dan macam-macam lagi.

Waima, saya pun sedang consider untuk menutup wordpress ini. Dulu, ketika web “Tadabbur al-Engineer” ini berlegar di blogspot, saya dapati ada masalah tak leh nak posting articel, yang membawa saya untuk berpindah ke wordpress ini. Kini, bila wordpress pun turut menimbulkan banyak problem, saya terpaksa memikirkan alternatif-alternatif, wasilah-wasilah dan medium-medium lain untuk da’wal bil qalam ini.

Mungkin sudah tiba masanya untuk saya mengucapkan “selamat tinggal” ke alam blog. Tetapi, tak kan pula mahu “bersara” selepas aktif berharakah? Apa alternatif yang saya ada? kembali mengganggu inbox-inbox email orang seperti yang saya buat dahulu, ketika mula menulis pada tahun 2004, yang kemudiannya ramai pihak “menghalang” saya untuk menghantar email kepada mereka? Atau, segera memikirkan untuk menerbitkan majalah islami alternatif yang turut menggabungkan sahabat-sahabat aktivis harakah yang lain, lalu penulisan lebih tertumpu pada majalah yang mungkin terbit satu kali atau dua kali dalam sebulan? Atau, “beralih angin” daripada menerbitkan artikel kepada menerbitkan drama dan filem berfikrah pula?

Doakan Allah temukan istikharah yang terbaik buat saya, juga buat dakwah.

Wassalamualaikum warahmatullah.

terima kasih kerana membaca!

About faridul

Engineer di siang hari, murabbi di malam hari, da'ie sepanjang hari
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to “faridul.wordpress.com” R.I.P?

  1. abe am berkata:

    salam, ustaz..

    hesh, jgn berenti.
    walau x ramai yg komen..
    tp ramai yg sentiasa baca…
    diharap agar x berenti..
    mungkin boleh cari alternatif len cam website terus…

    sbb byk kata2 di blog ni menjana fikir..
    bg saya..
    alhamdulillah…
    mungkin ni salah satu ujian pabila berada di jalan ini..
    ^^

    • faridul berkata:

      Jazakallah khairan abe am

      erm..actually, bukan nak berenti, tapi nak cari alternatif lain. Pening sangat wordpress ni. Artikel “Ballon d’Or”nya akh Abu Hanifah adalah contoh. Banyak kali ana edit, tapi bila publish, perenggan dia still rapat-rapat. Tak tau la memang wordpress yang problem atau server yang ana pakai sebenarnay yang problem.

      Dan kalau alang-alang mencari alternatif, tu yang terfikir nak cuba “angin” baru. Tengah fikir other option. Majalah? web forum? facebook? tulis surat ke orang-orang “potential”? skrip drama? wallahu a’lam. pohon doanya.

  2. `ammar sahrim berkata:

    Akhi, teruskan menulis dalam blog. Senang nak baca penulisan “membakar”.

    • faridul berkata:

      jazakallah khairan akhi. tengah fikir-fikir other option ni. nak balik ke blogspot pun, dulu problem gak. selain blogspot & wordpress, tak tau la pulak other blog host okey ke idak. tengah pikir-pikir lagi ni which and what is the best alternative.

  3. muharikah berkata:

    salam,

    try gune blackberry dan iphone kadang2 mudah nak update. jika tak ana rasa bile kita kita copy paste ke word press tu jadi masalah. sometimes ana copykan ke words dulu.. tapi kadang2 mmg tak jadi..

    kalau tak kene buat website sendiri dan gune html/server sendiri. boleh buat faridul.com terus.

    ana terfikir nak buat muharikah.com terus.. tapi takut abes masa cantikkan blog dari menulis..

    teruskan menulis akhi. banyak idea ana dapat dari blog ini. teruskan..

    dan kongsikan link blog baru once dah ada..

  4. Zul berkata:

    Salam akhi,

    Harap bersabar dalam mencari penyelesaian dalam masalah yang timbul. Harap saudara jangan stop menulis, banyak pandangan saudara yang boleh dimanfaatkan dalam usaha mentarbiah diri. Semoga Allah memudahkan urusan saudara

Tinggalkan komen